مراحل رشد روان و جایگاه خودشناسی در زندگی

مراحل رشد روان و جایگاه خودشناسی

گام اول: مراحل رشد روان و جایگاه خودشناسی در آن ها

روان ما چهار مرحله را طی می کند تا رشد کند:

  1. ایگو پرنت: در ایگو پرنت ما ذهن والدینی داریم و هدفمان این است که والدین مان ما را تایید کنند.
  2. ایگو ورد: جایی ست که ما وارد مدرسه می شویم. در ایگو ورد برای ما مهم است که دنیا ما را تایید کند. مدرک بگیریم، ازدواج کنیم، خانه داشته باشیم، ماشین بخریم و پیشرفت در زندگی داشته باشیم
  3. ایگو سلف: در اینجا خودمان مهم می شویم و اینکه من از چه چیزی خوشم می آید و چه سبک زندگی ای را دوست دارم مهم می شود. در ایگو سلف معیارهای درونی و منیت برای انسان مهم می شود.
  4. ایگو گاد: اگر ایگو سلف را به درستی بگذرانیم به جایی می رسیم که رضایت خدا ملاک اصلی و نیت اصلی ما در عملکردهایمان در زندگی خواهد شد.

نمی توانیم معیار سنی برای این مراحل مشخص کنیم چون ممکن است انسانی در شصت سالگی هنوز در ایگو پرنت باشد و مهمترین چیز برای او تایید پدر و مادرش باشد. یا ممکن است فردی در ایگو ورد بماند و به ایگو سلف وارد نشود و یا نتواند آن را درست طی کند.

در اول جوانی ما کلی آرزو داریم و می خواهیم کارهایی انجام دهیم مدرک بگیریم یا ماشینی بخریم، و فکر می کنیم اگر این ها انجام شود حال ما خوب می شود اما بعد از مدتی تمام این مسائل برای ما عادی خواهد شد.

در زمان ورود از ایگو ورد به ایگو سلف است که بسیاری از افسردگی ها بوجود می آید. انسان ها گله می کنند که حس سرزندگی و شادی را از دست داده اند و هر چه می خواهند به حالات قدیمی خوشی خود برگردند، نمی توانند. واقعیت این است که ما در زندگی برگشت و دنده عقب نداریم و باید زندگی را در  پیش رو و آینده بسازیم. معمولا” بالای سی سال که انسان ها به ایگو سلف وارد می شوند، خودشناسی و شخصیت شناسی از واجبات می شود و بدون آن کلا” حال ما بد است. چون به جایی رسیده ایم که از تایید طلبی خسته می شویم .

در ایگو ورد همه معیارها از بیرون است، ما با خودمان را با مسائل زمانه و اجتماع کوک می کنیم. از حول و حوش بیست و پنج سالگی و از اواسط ایگو ورد می توانیم روی خودشناسی کار کنیم و هر چقدر می توانیم جلوی اشتباهاتمان را بگیریم.  در غیر اینصورت هر کدام از ما مسیرهایی می رویم که بعدا” می بینیم که این مسیر اشتباه بوده است. در روان درمانی مدرن مساله هدف گذاری و روش های رسیدن به این هدف ها خیلی زیاد مطرح می شود اما اینکه ما واقعا” چه چیزی دوست داریم و هدف ما واقعا” چیست برای ما مشخص نیست. هدف هایی مثل خریدن خانه و ماشین ممکن است برای بسیاری از افراد مشترک باشد اما واقعیت این است که اول باید بدانیم چه کسی هستیم که بعدا” بفهمیم چه می خواهیم. تا وقتی ندانیم چه کسی هستیم نمی توانیم به این نتیجه برسیم که چه چیز دوست داریم. در اینجا تعداد زیادی مساله مطرح می شود که باید آنها را یاد بگیریم که بدانیم این خود که ا از آن صحبت می کنیم از چه چیزهایی تشکیل شده است و چه چیزهایی باعث می شود ما خود واقعی مان را نبینیم و چه چیزهایی باعث می شد که حال ما خوب نباشد و …  

 

تمام این مراحل در دوره غیرحضوری <<قهرمان زندگی‌ات شو >> به صورت کامل توضیح داده شده .درصورت تمایل دکمه زیر را فشار دهید:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *