راز ایجاد صمیمیت در رابطه چیست؟ (بخش 1 از 2)

صمیمیت در رابطه

 

قاتل صمیمیت را بشناسید!

در زندگی برای به دست آوردن چیزهای خوب باید بهای آن‌ها را نیز بپردازیم و هر چیزی بهایی دارد. مثلاً برای گرفتن نمره خوب باید درس بخوانیم. برای پول درآوردن باید تلاش کنیم و…

برای داشتن صمیمیت در روابطمان باید چه کنیم؟

بیایید باهم تمرینی را انجام دهیم:

مرحله اول- شخصی را که با او اختلاف دارید در ذهن مجسم کنید. کسی که به هر دلیل رابطه‌تان با او به مشکل خورده یا به شکل ایده آل شما پیش نرفته، و واقعاً میل دارید صمیمیت بیشتری را در رابطه با این فرد تجربه کنید. حالا از خود بپرسید برای مشکلاتی که الان در این رابطه وجود دارد کدام‌یک از شما بیشتر مقصرید؟ کدام‌یک اشتباهات بیشتری کرده‌اید؟ شما یا طرف مقابلتان؟

 

90 درصد افراد باور دارند که روبرویی بیشتر مقصر بوده و البته این مسئله عجیب هم نیست. همه ما دلایل زیادی داریم که طرف مقابل را مستحق سرزنش خود بدانیم. درواقع این کار مزایای زیادی هم دارد(!)

 

برخی مزایا: طرف مقابل را با دیده تحقیر می‌نگرید، وانمود می‌کنید ازنظر اخلاقی برتر هستید، دیگر احساس گناه یا عذاب وجدان نخواهید داشت، مجبور نیستید نقش خود را در ایجاد مشکل بررسی کنید و… بزرگ‌ترین مزیت سرزنش دیگران این است که شما دیگر نیازی به تغییر خود نخواهید داشت!!

از سوی دیگر معایب و دستاوردهای بدی هم در سرزنش دیگران وجود دارد. ازجمله اینکه:

برخی معایب: اختلافات و بحث‌ها باعث تضعیف و خستگی شما می‌شود، کم‌کم احساس سرخوردگی می‌کنید چون‌که هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند و بهتر نمی‌شود، رشد احساسی معنوی‌ای در شما شکل نمی‌گیرد و…. بزرگ‌ترین عیب سرزنش دیگران این است که نمی‌توانید با فرد مقابلتان صمیمی شوید و لذت صمیمیت را تجربه نخواهید کرد.

 

 

صمیمیت در زناشویی

 

 

مرحله دوم- این مزایا و معایب شاید در ذهن شما چیزهای دیگری باشد. یک‌بار به آن فکر کنید و ازنظر خود ببینید چه مزایا و معایبی در این وجود دارد که شما طرف مقابلتان را مقصر مشکلات بدانید و مدام او را سرزنش کنید. در مرحله بعد به گزینه‌هایتان وزن بدهید. مثلاً شاید 2 مورد معایب دارید و 5 مورد مزایا اما وزن و تأثیر آن 2 مورد معایب برای شما بیشتر از آن 5 مورد باشد.

درنهایت به یکی از این سه مورد می‌رسید که:
1- مزایا بیشتر است
2- معایب بیشتر است
3-مزایا و معایب باهم برابرند.

 

فهم این موضوع و نگرش چه‌کاری برای شما در دنیای واقعی انجام می‌دهد؟ در حدود سال 2005 در دانشکده روان‌پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه استنفورد، مجموعه مطالعاتی درزمینه شناسایی نگرش‌های کلیدی در ازدواج‌های موفق و ناموفق انجام شد. البته نتایج آن را می‌توان به‌راحتی به هرگونه رابطه‌ای تعمیم داد. چه دوستی، چه همکاری و…
در این تحقیق بیش از 1200 نفر حضور داشتند که جامعه‌ی آماری کاملی از مذاهب، سطح مالی، اجتماعی و تحصیلات مختلف و قوم‌های گوناگون را در برمی‌گرفت. این افراد فرم‌های مختلفی را پر کردند و هم‌زمان روان‌شناسان نیز تک‌به‌تک و به‌صورت کلامی روابط آن‌ها را مورد تحلیل قراردادند. نمی‌خواهم وارد جزئیات این تحقیق شوم چون خیلی گسترده است.
به‌هرحال وقتی داده‌ها و اطلاعات اولیه جمع شد (ازهر یک از زوجین) روان‌شناسان جلسه‌ای باهم تشکیل دادند و در ابتدا خودشان پیش‌بینی‌هایی نمودند که هریک از الگوهای رفتاری مختلف احتمالاً چه تأثیراتی در روابط خواهد داشت. سپس سراغ اطلاعات جمع‌آوری‌شده رفتند و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل آن‌ها کردند. نتیجه چه بود؟

تقریباً تمام پیش‌بینی‌های روانشناسان در مورد مؤلفه‌های مختلف و تأثیرگذار غلط از آب درآمد(!) آن‌ها نسبت به شرایط اجتماعی، مالی، سن و جنسیت ازیک‌طرف و خصوصیت اخلاقی مختلف مانند سلطه‌پذیری، ترسو بودن، عصبانیت زیاد و خشم و … از سوی دیگر، پیش‌بینی‌هایی کرده بودند که اکثر آن‌ها غلط از آب درآمد.

نتیجه‌ی بسیار عجیب این بود که پیر یا جوان بودن، زن یا مرد بودن، فقیر یا ثروتمند بودن، تحصیلات، ترکیبات رفتاری و … اهمیت چندانی در میزان رضایت فعلی زوجین از رابطه‌شان نداشت! احساسات هریک از زوجین نه به خصوصیات خودشان بستگی داشت نه به خصوصیات همسرشان!

 

فقط و فقط یک عامل و نگرش به طرز عجیب و شگفت‌انگیزی مهم بود. آن‌هم الگوی ذهنی سرزنش طرف مقابل بود!

 

یعنی در میان کسانی که رابطه‌های طولانی‌مدتی داشتند، افرادی که همسرشان (یا به‌طورکلی طرف مقابل در رابطه را) مسبب اصلی مشکلات موجود در رابطه می‌دانستند، ناراحت، عصبانی و ناامید بودند و رضایت کمی از رابطه خود داشتند. برعکس افرادی که مایل بودند مسئولیت مشکلات موجود در رابطه را به عهده بگیرند و نسبت به خوشحال کردن همسرشان احساس تعهد می‌کردند، رضایت و صمیمیت بسیار بیشتری در رابطه‌شان وجود داشت. در این تحقیق مشخص شد کسانی که به دیگران حمله می‌کنند و آن‌ها را مسئول و مقصر مشکلات موجود در رابطه‌شان می‌دانند هرگز و هرگز وضعیتشان بهبود نمی‌یابد. و این دستاورد بزرگی است.

 

اما مرحله سوم چیست؟ در بخش بعدی با ما همراه باشید.

پایان بخش اول

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد ما به شما استفاده از دوره <<رابطه شیرین >>  است :

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *