شخصیت شناسی بچه ها

درروان تحلیلی روی شخصیت شناسی بچه ها کار می شود. یکی از بحث ها MBTI است و یک بخش دیگر  آرکیتایپ ها که می توانیم در حیطه کلی استعداد بچه ها و سبک زندگی آنها را تشخیص دهیم

بطور خلاصه شخصیت شناسی بچه ها به صورت زیر دسته بندی می شود و اگر ما آرکیتایپ بچه را بشناسیم از او انتظارات بیجا نخواهیم داشت. مثلا” اگر بچه ما درونگرا است نباید از او انتظار بیش از حد داشته باشیم و به او برچسب خجالتی بزنیم یا بگوییم اجتماعی نیست.

دسته بندی آرکیتایپ های مردانه به این شرح است:

زئوس: آرکیتایپ قدرت است و بچه های با اراده که می خواهند دیده و شنیده شوند و بچه های با اراده ای هستند. آنها غالبا” دستور می دهند و دستوری صحبت می کنند و در بازی ها نقش پدر را به عهده می گیرند و رییس هستند و کار آفرینی می کنند. دوست دارند سریع کنترل را بدست بگیرند و کار آفرینان موفقی خواهند شد.

پوزیدون: بچه های احساسی، گریه های طولانی دارند و و اگر یک چیز را بخواهند همین الان می خواهند  و اگر به آن نرسند خیلی ناراحت می شوند. چون درونگرا هستند کار با طبیعت و کار با انسانها برای آنها خوب است

هادس: بچه های نامرئی هستند، بچه های درونگرا و نخودی هستند. خیلی سخت ارتباط برقرار می کنند، خجالتی هستند و از درونگرا ترین تیپ ها هستند. کارهای معنوی و کارای روانشناسی برای آنها خوب است.

آپولو: بچه های کنجکاو هستند و اهل کتاب هستند اهل سوال کردن هستند و واقع گرا هستند. بچه زرنگ و منظم هستند و به اصطلاح پسر خوب هستند که تاییدات اطرافیان را دارند چون بچه های زرنگ و درسخوان هستند که اتاقشان هم همیشه مرتب است. این بچه ها برای کارهای مالی و اداری خوب هستند.

هرمس: فعال کلامی است. زود زبان باز می کنند و زیاد صحبت می کنند و راحت دروغ می گویند. شاید در بچه گی دزدی هم بکنند و پنهان کاری هم بکنند. اسباب بازی ها را تکه تکه می کنند و در بزرگسالی برای بازاریابی و فروش خوب هستند.

آرس: از دیوار راست بالا می روند و فعال و احساساتی هستند. داد می زنند و کارهای فیزیکی می کنند و زیاد زخمی می شوند. می توانند در ورزش و رقص موفق شوند مانند قهرمانان المپیک.

هفایستوس: درونگرا و حساس است و سکوت غریبی دارد. زود به گریه می افتد. این بچه ها غرق در بازی می شوند و صدایشان در نمی آید و در کارهای دستی عالی هستند مانند نجاری و مکانیکی.

دسته بندی آرکیتایپ های زنانه به شرح زیر است:

 آتنا: اهل کتاب است و سوال دارد و دختر بابا است. او از بابا سوال دارد و اهل کنجکاوی است. معلم و استاد دانشگاه خوبی می شود چون خیلی درس می خواند.

آرتمیس: بچه های پر سر و صدا و بازیگوشی هستند. حافظه خیلی خوبی دارند. از بچه های دیگر دفاع می کنند و لجباز و یک دنده هستند. شخصیت هایی مثل دکتر چمران و چه گوارا که آرمانخواه اجتماعی هستند.

هستیا: درونگرا هستند. بچه های آرام و خود بسنده هستند که صدا و گریه ندارند. بچه های کم آزاری هستند. در کارهای معنوی و دینی خوب هستند مانند خواهران روحانی در ادیان مختلف.

هرا: زندگی با همسر و شوهر برای آنها تعریف می شود و در بچه گی هم خاله بازی می کنند و نقش همسر را قبول می کنند و به دنبال ازدواج هستند. این بچه ها به کار خیلی اهمیت نمی دهند.

دیمیتر: مامان کوچولوهای خوب هستند. عروسکشان را می خوابانند و از بچه های کوچکتر نگهداری می کنند. اولویت آنها بچه داری و ازدواج است اما در کارهایی مثل پرستاری خوب هستند چون با سرویس دادن به دیگران حالشان خوب می شود.

پرسفون: دختر کوچولوهای مامان هستند. ملوس هستند و هر چه بگوییم انجام می دهند. این بچه ها در کارهایی که با انسانها باشد قوی هستند و در کارهای معنوی و روانشناسی.

آفرودیت: شیرین زبان و دلبر هستند. می خواهند مرکز توجه باشند. می توانند در بازاریابی و مذاکره کنندگی و هنرپیشگی موفق باشند.

 

 

یکی از این تیپ ها در انسان غالب است ولی بقیه را هم به اندازه ای در درونمان داریم. در کودکی یک تیپ ثابت است اما در میانسالی تیپ ها ترکیب می شوند. در بچگی تیپ ها قابل تشخیص هستند مثلا” یک دیمیتر دوست دارد زود آشپزی کند و به مادرش کمک کند. یک دیمیتر همیشه می خواهد کمک کند و از اول زندگی هم مشخص است.

یک سری از تیپ ها ممکن است در سیستم مدرسه رشد نکنند مخصوصا” تیپ های احساسی تر بطور مثال پوزیدون ها چون احساسشان به آنها می گوید چه کنند اگر با معلمی حال کنند درس او را بیست می شوند اما در سال دیگر اگر همان درس را با معلم دیگری داشته باشند که مورد علاقه شان نیست، دو می گیرند، پس فقط روی احساسشان کار می کنند اما سن آنها که بالاتر برود متوجه می شوند که باید روی منطق هم کار کنند.

بحث بر سر این است که از بچه هایمان خواسته های معقول داشته باشیم. نباید حکم منطقی بدهیم درباره چیزی، درباره پدیده ای به نام انسان نباید با قطعیت نظر بدهیم فقط باید انتظاراتمان را با شخصیت او هماهنگ کنیم.

اینطور نیست که آدم ها فقط به پانزده دسته تقسیم بشوند اما این دسته ها به ما کمک می کنند انسان ها را بهتر بشناسیم.

#مرتضی_رجب_نیا

به شما پیشنهاد می دهیم برای کسب اطلاعات بیشتردراین حیطه از <<دوره سفر به عمق زنانگی و مردانگی  >>استفاده کنید:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *