ارتباط موثر = افزايش نفوذ

متخصصان میگویند روزانه با حدود 35000 پیام بمباران می‌شویم. به هر جایی می‌رویم کسی می‌خواهد توجه ما را جلب کند. هر روز با انواع پیام‌های مختلف از طریق رسانه‌ها، اینترنت، روزنامه‌ها، مجلات و غیره روبرو هستیم. از کجا بدانیم که با چه پیام‌هایی باید کنار بیاییم و از کجا بفهمیم که کدام پیام‌ها را قبول کنیم و کدام را بی تفاوت از کنارشان عبور کنیم؟

از طرف دیگر ما پیام‌هایی داریم که می‌خواهیم آن‌ها را به دیگران منتقل کنیم. اشخاص بطور متوسط روزی 16 هزار کلمه بکار می‌برند. اگر این کلمات را یادداشت کنید هفته ای سیصد صفحه کتاب را پر می‌کنند و در پایان سال این به اندازه کتاب‌های یک قفسه کتاب می‌شود! و اگر این کلمات را برای همه مدت عمر شما روی هم بریزیم یک کتابخانه را پر می‌کند! اما چند کلمه از کلمات شما مهم است و تفاوتی ایجاد می‌کند؟ صحبت کردن آسان است. همه صحبت می‌کنند، مهم این است که چه کار می‌توانید بکنید که کلمات شما اثربخشی پیدا کنند.

ارتباط موثر شما را می‌سازد

کافی نیست که زیاد کار کنید، کافی نیست کارتان را عالی انجام دهید، برای اینکه موفق شوید باید بیاموزید با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.

  • آیا تاکنون اتفاق افتاده به این دلیل که دیگران متوجه منظور شما نشده‌اند ناراحت شوید؟
  • آیا تاکنون خواسته‌اید رئیستان بداند که شما به شرکت او چقدر سود می‌رسانید؟
  • اگر صاحب فرزند هستید آیا هرگز خواسته‌اید به صحبت شما گوش دهند تا بتوانید آن‌ها را در انتخاب‌های خوب کمک کنید؟
  • آیا خواسته‌اید رابطه خود را با یک دوست بهتر کنید و یا تأثیر مثبتی بر اجتماع خود بگذارید؟

 

اگر نمی‌توانید راهی برای ایجاد ارتباط موثر ایجاد کنید نمی‌توانید به حداکثر توانمندی خود برسید و آنطور که می‌خواهید موفق شوید و در نتیجه همیشه ناراحت باقی خواهید ماند.

 

برقراری ارتباط موثر به همه جنبه های زندگی کمک می کند

اما منظور از ایجاد پیوند و ارتباط موثر چیست؟ توانایی ارتباط موثر با افراد، راهی است که نفوذ شما را روی آن‌ها افزایش می‌دهد.

  • اگر در برقراری رابطه موثر مهارت‌های لازم را پیدا کنید روابط شما با دیگران تا چه اندازه سالم‌تر می‌شود؟ زندگی زناشویی و شرایط خانوادگی شما تا چه اندازه بهتر می‌شود؟ چقدر می‌توانید روابط خودتان با همسایگانتان را بهتر کنید؟ و اینکه برقراری ارتباط موثر روی شغل شما تا چه اندازه تأثیر می‌گذارد؟

مجله Harvard business review می‌نویسد: «ملاک و معیار اصلی برای پیشرفت و ارتقاء شغلی کارکنان، توانایی برقرار کردن ارتباط موثر است.»

تام مارتین که یکی از اشخاص بزرگ دنیای تجارت است می‌گوید: «من به نیروهای بخش فروش میگویم که می‌توانند با این ابزار (برقراری ارتباط موثر) از یک مشتری بالقوه یک مشتری بالفعل بسازند. این مشتریان بالفعل هستند که امکان رشد و بالندگی ما را امکان‌پذیر می‌سازند.»

وقتی با دیگران ارتباط و پیوند موثر ایجاد می‌کنید، از مهارت‌ها و استعدادهایتان بیشترین بهره‌برداری را می‌کنید. ارتباط موثر ایجاد کردن با دیگران ممکن است مسئله مرگ و زندگی نباشد، اما موضوعی بر سر موفقیت و شکست است.

همه‌چیز با نگرش شما شروع می‌شود

جیم کالینز در کتاب از خوب به عالی می‌نویسد: «[highlight]آن‌هایی که شرکت‌های بزرگ دایر می‌کنند این موضوع را می‌دانند که برای شرکت‌های عظیم، کلید رشد و بالندگی، بازارها نیستند. تکنولوژی، رقابت و محصولات هم حرف اول را نمی‌زنند. چیزی هست که از همه این‌ها مهم‌تر است: توانایی ارتباط برقرار کردن با افراد و حفظ رابطه با آن‌ها.[/highlight]»

جی هال از موسسه تله امتریک بامطالعه عملکرد شانزده هزار مدیر ارشد و اجرایی به این نتیجه رسید که رابطه مستقیمی بین موفقیت و برقراری ارتباط موثر با اشخاص وجود دارد. در پایان این مقاله به برخی از یافته‌های او اشاره می‌کنیم:

کم موفق‌ها موفق‌های متوسط بسیار موفق‌ها
به امنیت شغلی خود فکر می‌کنند روی تولید متمرکز می‌شوند هم به اشخاص و هم به سود بها می‌دهند
به کارکنانشان بی‌اعتمادند بیشتر به موقعیت خود توجه می‌کنند با نگاهی خوش‌بینانه به کارکنانشان نظر می‌کنند
توصیه نمی‌خواهند علاقه‌ای به توصیه و نظرخواهی از زیردستان خود ندارند از زیردستان خود توصیه و اظهارنظر می‌خواهند
از برقراری ارتباط خودداری می‌کنند و بجای آن به رویه مقررات شرکت توجه می‌کنند تنها به مقامات ارشد گوش می‌دهند به حرف همه به‌خوبی گوش می‌دهند

4 thoughts on “ارتباط موثر = افزايش نفوذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *